Artificial intelligence, education and digital inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56294/ai2025110

Keywords:

Education, Educational Environments, Digital Inclusion, Artificial Intelligence

Abstract

Introduction: The rapid development of human scientific endeavor has enabled the implementation of increasingly automated systems that facilitate certain functions and processes in all spheres of life. 
Objective: To describe the application of artificial intelligence in education as a strategy to ensure digital inclusion. 
Method: A comprehensive literature review was conducted. The search was conducted in: SCielo, PubMed, and SCOPUS, repositories, and the Google Scholar search engine. The search strategy consisted of descriptors. 32 papers were used to develop this article. 
Development: AI provides significant tools, from the graphic representation of content in educational contexts to the creation of conceptual maps and the development of tests to validate acquired knowledge. However, its use must be urgent without losing the guiding and methodological thread, always recognizing that the goal is the acquisition of knowledge. Universities require projection at different scales to present their results for the sake of sociocultural and academic scientific development. With the implementation of AI, this outreach function can be fulfilled, guaranteeing direct and personalized access and promoting digital inclusion. 
Conclusions: The use of AI in educational subjects offers new platforms and work scenarios. Each of its capabilities adapts to the specifics of the educational environment, while also enhancing easy, affordable, and universal access to educational content. 

References

1. Beltrán R. Brecha digital después de la pandemia. Indicadores de inclusión digital en el sector educativo. Rev Innova Educ [Internet]. 3 de febrero de 2023 [citado 17 de junio de 2025];5(2):29-44. Disponible en: http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/781

2. Jiménez Terrazas CP, Castillo Luna E, Rincón Zuluaga JM, Mireles J. Solidaridad digital y tecnología solidaria en la transformación digital: Centro de Inteligencia Artificial - IA.Center, Chihuahua. Telos Rev Estud Interdiscip En Cienc Soc [Internet]. 2025 [citado 17 de junio de 2025];27(1):192-209. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9915799

3. Incio Flores FA, Capuñay Sanchez DL, Estela Urbina RO, Valles Coral MÁ, Vergara Medrano EE, Elera Gonzales DG. Inteligencia artificial en educación: una revisión de la literatura en revistas científicas internacionales. Apunt Univ [Internet]. 6 de diciembre de 2021 [citado 17 de junio de 2025];12(1). Disponible en: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/974

4. Genes APC. Theoretical foundations and methodological guidelines for the appropriation of ICT in the pedagogical practice of teachers. Multidiscip Montev [Internet]. 6 de agosto de 2024 [citado 17 de junio de 2025];2:104-104. Disponible en: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/104

5. Rasheed Z, Ghwanmeh S, Abualkishik AZ. Harnessing Artificial Intelligence for Personalized Learning: A Systematic Review. Data Metadata [Internet]. 30 de diciembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];2:146-146. Disponible en: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/135

6. Boussouf Z, Amrani H, Khal MZ, Daidai F. Artificial Intelligence in Education: a Systematic Literature Review. Data Metadata [Internet]. 5 de julio de 2024 [citado 17 de junio de 2025];3:288-288. Disponible en: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/310

7. Quispe JFP, Choque-Flores L, León ALC, Carbajal LVR, Ferrer-Peñaranda LA, García-Huamantumba E, et al. The Transformative Role of Technology in Medical Education. Salud Cienc Tecnol [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 17 de junio de 2025];4:657-657. Disponible en: https://sct.ageditor.ar/index.php/sct/article/view/643

8. Cano CAG, Troya ALC. Artificial Intelligence applied to teaching and learning processes. LatIA [Internet]. 10 de diciembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:2-2. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/2

9. Jabeen Z, Mishra K, Dayal R, Mishra BK. Transforming Education in the World of Artificial Intelligence. LatIA [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 17 de junio de 2025];2:113-113. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/113

10. Aparicio-Gómez OY, Ostos-Ortiz OL, Feigenblatt OF von. Competencia digital y desarrollo humano en la era de la Inteligencia Artificial. Hallazgos [Internet]. 11 de diciembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];20(40):217-35. Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/9254

11. Gallegos García Y, García Ramírez MT, Gallegos García Y, García Ramírez MT. Inclusión digital educativa: una cartografía conceptual. Apert Guadalaj Jal [Internet]. 2022 [citado 17 de junio de 2025];14(1):132-47. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1665-61802022000100132&lng=es&nrm=iso&tlng=es

12. Sanz-Benito I, Lázaro-Cantabrana JL, Grimalt-Álvaro C, Usart-Rodríguez M. Formar y evaluar competencias en educación superior: una experiencia sobre inclusión digital. RIED-Rev Iberoam Educ Distancia [Internet]. 15 de marzo de 2023 [citado 17 de junio de 2025];26(2):199-217. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/35791

13. Ceibal F. Fondo Sectorial de Educación: Inclusión digital. Informe 2024. 2024 [citado 17 de junio de 2025]; Disponible en: https://redi.anii.org.uy/jspui/handle/20.500.12381/3801

14. Gómez -Mendoza MJ, Gutiérrez AJA. El Impacto de la Inteligencia Artificial en la Educación Ecuatoriana. Rev Científica Hallazgos21 [Internet]. 29 de julio de 2024 [citado 17 de junio de 2025];9(2):201-7. Disponible en: https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/663

15. Acurio WPP, Cuchipe WCC, Castro DJN, Zamora LEM. Implementación de la Inteligencia Artificial (IA) como Recurso Educativo. RECIMUNDO [Internet]. 1 de abril de 2022 [citado 17 de junio de 2025];6(2):402-13. Disponible en: https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/1586

16. Marchetti B. Experiencias vividas en la gestión educativa de las políticas de inclusión digital: Un acercamiento a las convicciones y emociones en el Programa Conectar Igualdad (2010-2015). enero de 2023 [citado 17 de junio de 2025]; Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/222274

17. Zumba NBC, Cisneros MGV, Quintana OV, Jaramillo FJC. Uso de inteligencia artificial en la gestión académica y administrativa para el fortalecimiento institucional en la educación superior: evolución e innovación digital. Rev Soc Front [Internet]. 20 de abril de 2025 [citado 17 de junio de 2025];5(2):e-691. Disponible en: http://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/691

18. Espinosa JCG, Sánchez LML, Pereira MAF. Benefits of Artificial Intelligence in human talent management. Multidiscip Montev [Internet]. 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:14-14. Disponible en: https://multidisciplinar.ageditor.uy/index.php/multidisciplinar/article/view/10

19. Bernedo-Moreira DH, Velasquez-Diaz WS, Garro-Aburto LL, Torres-Sánchez JA, Velarde-Tejada MJ, Romero-Carazas R. Development of teaching competencies for financial education from a talent management perspective. Manag Montev [Internet]. 22 de diciembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:43-43. Disponible en: https://managment.ageditor.uy/index.php/managment/article/view/43

20. Estrada-Araoz EG, Manrique-Jaramillo YV, Díaz-Pereira VH, Rucoba-Frisancho JM, Paredes-Valverde Y, Quispe-Herrera R, et al. Assessment of the level of knowledge on artificial intelligence in a sample of university professors: A descriptive study. Data Metadata [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 17 de junio de 2025];3:285-285. Disponible en: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/312

21. Estrada-Araoz EG, Quispe-Aquise J, Malaga-Yllpa Y, Larico-Uchamaco GR, Pizarro-Osorio GR, Mendoza-Zuñiga M, et al. Role of artificial intelligence in education: Perspectives of Peruvian basic education teachers. Data Metadata [Internet]. 1 de enero de 2024 [citado 17 de junio de 2025];3:325-325. Disponible en: https://dm.ageditor.ar/index.php/dm/article/view/296

22. García-Acuña LT, Zambrano-Andrade FI, Acuña-Chong MG, Acuña-Cumba ML. Oportunidades y desafíos en la aplicación de la inteligencia artificial en la educación superior. Rev Científica Arbitr Investig En Comun Mark Empresa REICOMUNICAR ISSN 2737-6354 [Internet]. 16 de octubre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];6(12 Ed. esp.):255-82. Disponible en: http://www.reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/190

23. Cavagnaro CJV, Cavagnaro JRR, Beltrán PKF, Mendoza JGS, Salazar PAC. La Revolución de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Impacto, Beneficios y Desafíos. Arandu UTIC [Internet]. 28 de junio de 2024 [citado 17 de junio de 2025];11(1):327-39. Disponible en: http://www.uticvirtual.edu.py/revista.ojs/index.php/revistas/article/view/218

24. Cortés JM, Bazán IAG, González DR. La Inteligencia Artificial en la Educación Superior: estrategias claves para abordar este desafío. Rev Neuronum [Internet]. 7 de marzo de 2024 [citado 17 de junio de 2025];10(1):23-36. Disponible en: http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/504

25. Cairo DR, Echavarría YR. Smart Tutors: improving the quality of higher education through AI. LatIA [Internet]. 31 de diciembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:8-8. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/8

26. Torres ER, Rodríguez RC, Briñez ET. Use of AI to improve the teaching-learning process in children with special abilities. LatIA [Internet]. 30 de noviembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:21-21. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/21

27. Morán CM. Imaginarios sociales e inclusión digital de estudiantes con discapacidad intelectual. Rev Varela [Internet]. 1 de mayo de 2023 [citado 17 de junio de 2025];23(65):149-56. Disponible en: https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1550

28. Muñoz GFR, Navarrete ELC, Zamora YEP, Vega EAN. Educación inclusiva con inteligencia artificial (IA): personalización curricular para estudiantes con necesidades educativas especiales (NEE). Rev Soc Front [Internet]. 2 de mayo de 2025 [citado 17 de junio de 2025];5(3). Disponible en: https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/704

29. Valbuena CNA. Tools for AI-driven Development of Research Competencies. LatIA [Internet]. 30 de noviembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:16-16. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/16

30. Alvarado MAG. IA´ Tools for the development of investigative skills. LatIA [Internet]. 30 de noviembre de 2023 [citado 17 de junio de 2025];1:17-17. Disponible en: https://latia.ageditor.uy/index.php/latia/article/view/17

31. Bernedo-Moreira DH, Apaza YTL, Lopez JNG, Saavedra-Vasconez JK, Barrientos-Alfaro AR, Romero-Carazas R. The Role of Artificial Intelligence in the Adaptation of Students to Virtual Educational Environments. Metaverse Basic Appl Res [Internet]. 30 de diciembre de 2024 [citado 17 de junio de 2025];3:124-124. Disponible en: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/124

32. Londoño MLS. The application of Artificial Intelligence in rural education at the University level. Metaverse Basic Appl Res [Internet]. 31 de diciembre de 2024 [citado 17 de junio de 2025];3:.102-.102. Disponible en: https://mr.ageditor.ar/index.php/mr/article/view/102.

Downloads

Published

2025-06-24

Issue

Section

Review

How to Cite

1.
Auza-Santivañez JC, Condori-Villca N, Oberson Santander I, Tecuatl Gómez LM, Mamani Manzaneda LP, Condo-Gutierrez AR, et al. Artificial intelligence, education and digital inclusion. EthAIca [Internet]. 2025 Jun. 24 [cited 2025 Jul. 7];4:110. Available from: https://ai.ageditor.ar/index.php/ai/article/view/110