Innovative learning models at the Santa Ana Institute. ‘Implementation of Sendsteps.ai artificial intelligence, where he developed innovative educational practices

Authors

  • Rodrigo Nahuel Pastrana Universidad Siglo 21, Carrera Licenciatura en Educación. Cordoba, Argentina Author
  • Teresita Jalil Universidad Siglo 21, Carrera Licenciatura en Educación. Cordoba, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/ai2024115

Keywords:

ICTs, Artificial Intelligence, Innovation, SendSteps.ai, Flipped Classroom

Abstract

The following work will seek to demonstrate the importance of ICTs in the field of education and the benefits that will accrue to teachers from training in line with the needs arising in today's contexts, with reference to new Artificial Intelligence technologies. Training workshops will be developed on the implementation of ICTs through the use of innovative technological resources such as Sendsteps Artificial Intelligence. ai, aimed at teachers at the Santa Ana Institute, will be developed during the first semester of the academic year to encourage a more appropriate link between updated technologies and teachers, promoting continuous improvement and updating in teaching and learning processes, making activities more attractive and encouraging the participation of educational actors. This training will be developed using social constructivist approaches and through the implementation of innovative learning methodologies such as the flipped classroom, representing a novel resource. The aim of this training is to instruct teachers to apply AI (Artificial Intelligence) technologies in their classroom activities. Through these technologies, teachers will reap their benefits. The programme will also seek to develop interactive meetings with the institution's teachers during the training, focusing on possible curricular adaptations that could be implemented to promote collaborative and team-based workspaces. Finally, the various work instances will be evaluated using a range of tools, contributing to formative assessment and seeking to obtain the best possible results.

References

1. Bates T. La enseñanza en la era digital: una guía para la enseñanza y el aprendizaje. Asociación de Investigación Contact North; 2015. Módulo 1, Lección 1, p. 9. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/34799/pages/modulos#lectura1m1

2. Bulbules N, Callister T. Educación: riesgo y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelona: Granica; 2006. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/1QpSMQb-1_36nUAMAyuMsg_GjFi2AT-gZ/view?usp=drivesdk

3. Cukierman U. Las TICs en la educación de ingeniería de las nuevas generaciones. Congreso: Información y Comunicación para la Sociedad del Conocimiento, CNIT; 2009. Córdoba, Argentina. Módulo 1, Lección 1, p. 2. Disponible en: https://drive.google.com/file/d/1QpSMQb-1_36nUAMAyuMsg_GjFi2AT-gZ/view?usp=drivesdk

4. Díaz Barriga Arceo F. La innovación en educación implica un proceso de cambio paradigmático. Conferencia Magistral Metropolitana en la UAM; 2019. Disponible en: https://www.comunicacionsocial.uam.mx/boletinesuam/405-19.html

5. Instituto Santa Ana. Institución Santa Ana, colegio bilingüe [Internet]. 2024 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://www.institutosantaana.edu.ar/institución.com

6. Jiménez A, González B, Tornel M. La educación continua como estrategia de profesionalización del magisterio salvadoreño. 2021. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839014/html/

7. Pedagogía Docente. La escuela tradicional [Internet]. 2024 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://pedagogiadocente.wordpress.com/modelos-pedagogicos/la-escuela-tradicional/

8. Pedagogía Docente. La escuela nueva [Internet]. 2024 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://pedagogiadocente.wordpress.com/modelos-pedagogicos/la-escuela-nueva/

9. Portilla A. La formación continua como estrategia de profesionalización del magisterio salvadoreño. 2002. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3606/360674839014/html/

10. Sendsteps.ai. Experimente la mejor forma de crear una presentación con IA (Inteligencia Artificial) [Internet]. 2024 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://www.sendsteps.com/es/

11. Universidad de Palermo. Qué es la inteligencia artificial [Internet]. 2024 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://www.palermo.edu/ingenieria/que-es-la-inteligencia-artificial.html

12. Universidad Siglo 21. Módulo 0. Plan de intervención Instituto Santa Ana. Lección 1 de 37. 2019. p. 7–54. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/32794/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org2

13. Vygotsky LS. La zona de desarrollo próximo y su aplicación en el aula [Internet]. 1978 [citado 2025 jun 28]. Disponible en: https://www.unir.net/educacion/revista/zona-desarrollo-proximo/.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Pastrana RN, Jalil T. Innovative learning models at the Santa Ana Institute. ‘Implementation of Sendsteps.ai artificial intelligence, where he developed innovative educational practices. EthAIca [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Sep. 6];3:115. Available from: https://ai.ageditor.ar/index.php/ai/article/view/115