The use of artificial intelligence in digital journalism and its influence on university student training

Authors

  • Hermin Samuel Vera Candelario Universidad de Guayaquil, Ciencias de la Comunicación Social. Guayaquil, Ecuador Author
  • Héctor Córdova Universidad de Guayaquil, Ciencias de la Comunicación Social. Guayaquil, Ecuador Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/ai2024116

Keywords:

Journalism, Artificial Intelligence, Ethics, Students, Digital Journalism

Abstract

This research explores the use of artificial intelligence in digital journalism and its influence on the training of university students studying communication in Guayaquil. The research was conducted using a theoretical framework to study key concepts such as AI tools, content analysis, ethical challenges and, above all, the responsibility that must be taken when using these technologies. Therefore, a methodology was applied using interviews and surveys, obtaining important data to support the research and thus be able to carry out the respective analysis of the results obtained. The purpose of this work is to develop a strategy for a training plan for the ethical and efficient use of artificial intelligence in digital journalism for FACSO students, so that they can learn the correct use of artificial intelligence in digital journalism.

 

References

1. Criado, I. (2021). Inteligencia Artificial (y Administración Pública). https://e- revistas.uc3m.es/index.php/EUNOM/article/view/6097/4426

2. Álvaro, M., & Alba, C. (2020). Características y competencias de la enseñanza del periodismo digital en el grado de Periodismo en las universidades públicas españolas. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0797-36912020000200061

3. Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada, O., Acuña, L., & Arellano, C. (2020). La investigación científica. https://repositorio.uide.edu.ec/bitstream/37000/4310/1/LA%20INVESTIGACI%C3%93 N%20CIENT%C3%8DFICA.pdf

4. Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. https://www.researchgate.net/publication/377163428_Herramientas_de_IA_aplicables_a_la_Educacion

5. Blanco, B. (2020). Los fundamentos de la ética: Aristóteles. https://www.nuevarevista.net/los- fundamentos-de-la-etica-aristoteles/

6. Caballero, E. (2020). Jürgen Habermas y su teoria de la accion comunicacional. https://eduardocaballeroardila.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/04/jc3bcrgen- habermas-y-su-teorc3ada-de-la-accic3b3n-comunicacional-.pdf

7. Calle, S. (2023). Diseños de investigación cualitativa y cuantitativa. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7016/10657

8. Calvo, D., López, G., & Aguar, J. (2024). Periodismo digital. https://espejodemonografias.comunicacionsocial.es/article/view/7185/7787

9. Carvajal, A., Benítez, K., & Tusa, F. (2023). Comunicación: Un enfoque desde la academia. https://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/22443/3/Periodismo%20digital%20local%20postpandemia%20%282%29.pdf

10. Carvallo, Y., & Henríquez, N. (2020). La ética Aristotélica. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778106014.pdf

11. Cavalli, A., & Carrozza, T. (2019). Dicotomía Naturaleza – Tecnología: diálogo entre el Constructivismo Social de la Tecnología y la Ecología Política Latinoamericana. https://www.researchgate.net/publication/333636062_Dicotomia_Naturaleza_-_Tecnologia_dialogo_entre_el_Constructivismo_Social_de_la_Tecnologia_y_la_Ecologia_Politica_Latinoamericana

12. Domínguez, D. (2024). Usos éticos de la IA en la Universidad Moderna- más allá del plagio. https://edulab.es/revEDU/article/view/5184/3446

13. García, F. (2024). El Uso de la Inteligencia Artificial en la Producción de Contenidos por Estudiantes de Comunicación: Desafíos y Oportunidades. https://revista.consejodecomunicacion.gob.ec/index.php/rec/article/view/208/679

14. Gómez, G. (2022). Perspectivas para abordar la inteligencia artificial en la enseñanza de periodismo. Una revisión de experiencias investigadoras y docentes. https://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/1682/3582

15. Guerrero Troya, N. M. (2024). La inteligencia artificial en el periodismo de Cotopaxi. https://revista.consejodecomunicacion.gob.ec/index.php/rec/article/view/191/683

16. Jongitud, J. (2021). Teorías éticas contemporáneas. http://www.rtfd.es/numero5/3-5.pdf

17. Ley Orgánica de Comunicación. (2020). Ley Orgánica de Comunicación. https://www.telecomunicaciones.gob.ec/wp-content/uploads/2020/01/Ley-Organica-de-Comunicaci%C3%B3n.pdf

18. Ley Orgánica de Protección de Datos Personales. (2021). Ley Orgánica de Protección de Datos Personales. https://www.finanzaspopulares.gob.ec/wp-content/uploads/2021/07/ley_organica_de_proteccion_de_datos_personales.pdf

19. López, P., Martínez, P., & Oñate, P. (2020). Agenda melding y teorías de la comunicación: la construcción de la imagen de los actores políticos en las redes sociales. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-AgendaMeldingYTeoriasDeLaComunicacion-8288525.pdf

20. Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con Nvivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/44605/Lopezosa_Methodos_08.pdf

21. Lopezosa, C., Sorribes, C., Codina, L., & Vállez, M. (2023). Uso de la inteligencia artificial generativa en la formación de los periodistas: desafíos, usos y propuesta formativa. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87356/63452

22. Mateos, J., & Arroyo, R. (2024). Metodologías de investigación y usos de la inteligencia artificial aplicadaal periodismo. http://www.comunicacionymetodos.com/index.php/cym/article/view/220/159

23. Mollán, A. (2019). Capítulo III. Pensamiento pedagógico de Spencer Durkheim. https://1library.co/article/pensamiento-pedag%C3%B3gico-de-herbert-spencer.y8gl9855

24. Mucha, A. (2022). Teoría de la educación. https://www.researchgate.net/publication/361292328_TEORIA_DE_LA_EDUCACION

25. Páez, Á., Saldaña, W., Artigas, W., & Ríos, F. (2023). La inteligencia artificial en el periodismo. Revisión bibliométrica en Scopus (1989-2022). https://www.academia.edu/121336309/La_inteligencia_artificial_en_el_periodismo_Revision_bibliometrica_en_Scopus_1989_2022_

26. Ramos, C. (2020). Los alcances de una investigación. https://cienciamerica.edu.ec/index.php/uti/article/view/336/621

27. Rincón, É. (2020). Ética y política en Platón y Aristóteles. https://www.researchgate.net/publication/349767738_Etica_y_politica_en_Platon_y_Aristoteles

28. Toscano, J., Loza, E., & Franco, A. (2023). La transformación digital en el turismo: un modelo desde la construcción social de la tecnología (SCOT). https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/360gestion/article/view/27190/25898

29. Vállez, M., & Codina, L. (2019). Periodismo computacional: Evolución, Casos y Herramientas. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2018.jul.05/40575

30. Vizcaíno, P., Maldonado, I., & Cedeño, R. (2023). Metodología de la investigación científica: guía practica. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/7658/11619.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Vera Candelario HS, Córdova H. The use of artificial intelligence in digital journalism and its influence on university student training. EthAIca [Internet]. 2024 Dec. 30 [cited 2025 Sep. 5];3:116. Available from: https://ai.ageditor.ar/index.php/ai/article/view/116