Artificial Intelligence, Chat GPT, and Virtual Reality in Education

Authors

  • Karina Alejandra Rissone Universidad Siglo 21, Carrera Licenciatura en Educación. Buenos Aires, Argentina Author
  • Vittar Mariana Arruabarrena Universidad Siglo 21, Carrera Licenciatura en Educación. Buenos Aires, Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/ai2024118

Keywords:

Inteligencia Artificial, Chat GPT, Realidad virtual

Abstract

This intervention plan will be implemented at the Maryland Educational Unit in Córdoba. Due to technological advances, teachers and students need to incorporate ICT into classroom learning, developing new skills that will help them stay at the forefront of their field. For this reason, we are proposing a training project on educational innovation, providing tools and strategies such as artificial intelligence, aimed at primary school teachers, for the inclusion of new technologies in classroom practices during the 2024 school year. Six meetings will be held. In the first stage, an informative meeting will be held with the management team and then with the teachers. The first meeting will present the topic of artificial intelligence and its applications in education. The second meeting will introduce Chat GPT, and the third meeting will present virtual reality. The fourth meeting will present different platforms for exploring educational virtual reality content. This will be followed by a practical class. The last meeting will present additional resources and online communities for further exploration of these technologies. The meetings will be led by the external educational advisor. The institution's resources will be used. It is hoped that, with these tools, teachers will acquire critical thinking, reflection, comparison and analysis skills for use in the school environment. These tools develop creativity and innovation, exploring multiple possibilities. The purchase of virtual reality glasses is recommended.

References

Ahumada P. La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Ediciones Universitarias de Valparaíso; 2001.

Blázquez Sevilla A. Realidad aumentada en educación. Creative Commons 3.0 Internacional; 2017.

Caldeiro G, Chamorro F, Gonzalez N, Kvitca A, Milillo C. Inteligencia artificial y aprendizaje activo: investigación y diseño de datos, estrategias de enseñanza con IA en escuelas. [Sin lugar]; [s.f.].

Carbonel J. La aventura de innovar: el cambio en la escuela. Ediciones Morata; 2001.

Dussel I, Quevedo L. Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. VI Foro Latinoamericano de Educación. Buenos Aires: Santillana; 2010.

Fernández Navas M. Innovación educativa: más allá de la ficción. Ediciones Pirámide; 2016.

Freire Andrade P. Intervención educativa: ¿qué es, cómo y para qué se hace? Universidad Pedagógica Nacional Aguascalientes; 2009. Disponible en: http://www.upn011.edu.mx

Gamma. Inteligencia artificial para docentes. Disponible en: https://gamma.app/docs/Inteligencia-Artificial-para-Docentes-b4c5pmmnyskp2yq

Infoleg. Ley de educación nacional. Disponible en: https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm

UNESCO. Inteligencia artificial en la educación digital. Disponible en: https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence

UNESCO. Alfabetización digital. Disponible en: https://www.unesco.org/es/literacy/need-know

Lévy P. Cibercultura: la cultura en la sociedad digital. Barcelona: Anthropos Editorial; 2007.

Morduchowicz A, Suasnábar JM. Chat GPT y educación: ¿oportunidad, amenaza o desafío? Enfoque Educación [Internet]; 2023. Disponible en: https://blogs.iadb.org/educacion/es/chatgpt-educacion/

Sánchez V. Recursos educativos digitales. Smile and Learn; 2021.

Universidad Siglo 21. Módulo 0. Plan estratégico: modelos de aprendizajes innovadores. [s.f.]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/9629/pages/plan-de-intervencionmodulo-0#org0

Universidad Siglo 21. Módulo 0. P.I. Unidad Educativa Maryland. Lecciones 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15 y 18. [s.f.]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/9629/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org3.

Published

2024-12-31

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Rissone KA, Arruabarrena VM. Artificial Intelligence, Chat GPT, and Virtual Reality in Education. EthAIca [Internet]. 2024 Dec. 31 [cited 2025 Sep. 5];3:118. Available from: https://ai.ageditor.ar/index.php/ai/article/view/118