Maryland Educational Unit Intervention Plan: Artificial Intelligence, ChatGPT, and Virtual Reality in Education
DOI:
https://doi.org/10.56294/ai2024145Keywords:
Artificial Intelligence, Chat GPT, Virtual RealityAbstract
This intervention plan will be implemented at the Maryland Educational Unit in Córdoba. Due to technological advances, teachers and students need to incorporate ICT into classroom learning, developing new skills that will help them stay at the forefront of their field. That is why we are proposing to develop a training project on educational innovation, providing tools and strategies such as artificial intelligence, aimed at primary school teachers, for the inclusion of new technologies in classroom practices during the 2024 school year. Six meetings will be held. In the first stage, an informative meeting will be held with the management team and then with the teachers. The first meeting will present the topic of artificial intelligence and its applications in education. The second meeting will introduce Chat GPT, and the third meeting will present virtual reality. The fourth meeting will present different platforms for exploring educational virtual reality content. This will be followed by a practical class. The last meeting will present additional resources and online communities for further exploration of these technologies. The meetings will be led by the external educational advisor. The institution's resources will be used. It is hoped that, with these tools, teachers will acquire critical thinking, reflection, comparison and analysis skills for use in the school environment. These tools develop creativity and innovation, exploring multiple possibilities. The purchase of virtual reality glasses is recommended.
References
1. Ahumada P. La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. 2ª ed. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso; 2001.
2. Blázquez Sevilla A. Realidad aumentada en Educación. Licencia Creative Commons 3.0 Internacional; 2017.
3. Caldeiro G, Chamorro F, Gonzalez N, Kvitca A, Milillo C. Inteligencia artificial y aprendizaje activo: investigación y diseño de estrategias de enseñanza con IA en escuelas.
4. Carbonel J. La aventura de innovar: el cambio en la escuela. Madrid: Ediciones Mora; 2001.
5. Dussel I, Quevedo L. Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Documento Básico del VI Foro Latinoamericano de Educación. Buenos Aires: Santillana; 2010.
6. Fernández Navas M. Innovación educativa: más allá de la ficción. Madrid: Ediciones Pirámide; 2016.
7. Freire Andrade P. Intervención educativa: ¿Qué es, cómo y para qué se hace? Aguascalientes: Universidad Pedagógica Nacional; 2009 [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: http://www.upn011.edu.mx
8. Gamma.app. Inteligencia Artificial para Docentes [Internet]. [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://gamma.app/docs/Inteligencia-Artificial-para-Docentes-b4c5pmmnyskp2yq
9. InfoLEG. Ley de Educación Nacional [Internet]. [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm
10. UNESCO. Inteligencia artificial en la educación digital [Internet]. [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
11. UNESCO. Alfabetización: lo que hay que saber [Internet]. [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/literacy/need-know
12. Lévy P. Cibercultura: la cultura en la sociedad digital. Barcelona: Anthropos Editorial; 2007.
13. Morduchowicz A, Suasnábar JM. ChatGPT y educación: ¿oportunidad, amenaza o desafío? Enfoque Educación [Internet]. 2023 [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://blogs.iadb.org/educacion/es/chatgpt-educacion/
14. Sánchez V. Recursos Educativos Digitales. Smile and Learn; 2021.
15. Universidad Siglo 21. Módulo 0. Plan estratégico: modelos de aprendizajes innovadores [Internet]. 2019a [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/9629/pages/plan-de-intervencionmodulo-0#org0
16. Universidad Siglo 21. Módulo 0. P.I. Unidad Educativa Maryland. Lecciones: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 13, 14, 15 y 18 [Internet]. 2019b [citado el 1 de agosto de 2025]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/9629/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org3.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karina Alejandra Rissone, Mariana Arruabarrena Vittar (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.